Translate

piatok 27. júna 2014

Zeigarnikovej efekt

Nemecký psychológ Kurt Lewin si raz všimol zaujímavú vec. Čašníci si v reštauráciách ľahšie zapamätali objednávky, ktoré ešte neboli vybavené ako tie, ktoré už vybavené a zaplatené boli. Jedna z Lewinových študentiek, Bluma Zeigarniková (ruská psychiatrička), na tejto zaujímavosti neskôr vypracovala teóriu fenoménu, ktorý je dodnes známi ako Zeigarnikovej efekt.
Zeigarnikovej efekt je psychologický jav, ktorý hovorí, že sme viac motivovaní k dokončeniu prerušených a neúplných úloh, akoby sme mali začať pracovať na nových. Inak povedané, ak pracujeme na úlohe, ktorá je pre nás zaujímavá a sme motivovaní k jej vyriešeniu a musíme na nej prestať pracovať, zistíme, že je ťažké na ňu nemyslieť, pokiaľ sa k nej nevrátime a nedokončíme ju. 
Bluma Zeigarniková skúmala tento fenomén aj v laboratóriu, kde dávala probandom rôzne úlohy s číslami, úlohy spojené s riešením hádaniek alebo navliekaním korálok. Niektorých v riešení úlohy prerušila, iných nechala úlohu vyriešiť úplne. Zistila, že probandi, ktorých pri práci prerušila si pamätali úlohu až dvakrát lepšie, ako probandi, ktorých nechala úlohu doriešiť.Vvyvodila z toho záver, že si lepšie pamätáme neukončené veci.
Prečo to tak je? Keď začneme riešiť novú úlohu, vzniká v nás napätie (motivácia doriešiť ju), keď dosiahneme cieľ a úlohu vyriešime, napätie sa uvoľní (mozog sa tým už nemá prečo zaoberať a ľahšie na ňu zabudneme). Ak však cieľ (riešenie) nedosiahneme, napätie v nás naďalej ostáva a núti nás vracať sa k úlohe vždy, keď to je možné. V skratke, náš mozog potrebuje veci "odškrtnúť" a označiť ako ukončené a už potom sa nimi nezaoberá. Pokiaľ danú vec vyhodnotí ako neukončenú, núti nás na ňu stále myslieť. Motivácia tu však zohráva dôležitú úlohu, pokiaľ človek nie je dostatočne motivovaný k dokončeniu úlohy, Zeigarnikovej efekt nie je dosť silný a na úlohu tak či tak zabudneme. 
Zeigarnikovej efekt vysvetľuje napríklad aj nutkanie dopozerať seriál, ktorý sme začali pozerať, alebo prečo musíme myslieť na osobu, s ktorou sme sa pohádali kvôli nedorozumeniu a nemohli sme jej situáciu vysvetliť.

Tipy ako využiť Zeigarnikovej efekt v náš prospech v pracovnej oblasti:

1.  Naučte sa využívať Zeigarnikovej efekt každý pracovný deň. Neukončite deň s "úplne odškrtaným" zoznamom plánovaných úloh. Ak tak urobíte, budete sa musieť ďalší deň znovu namotivovať a začať "od nuly". Ak necháte nejakú úlohu nedokončenú, ďalší deň sa do jej vyriešenia (doriešenia) vrhnete motivovanejší. Tiež vám to umožňuje začať každý pracovný deň s pocitom, že ste niečo dosiahli. 

2. Ak pracujete na nejakom dlhodobom projekte alebo úlohe, zastavte sa v momente, keď ešte máte chuť pokračovať a robte niečo úplne iné. Ak by ste šli na dovolenku, celý dovolenkový pobyt sa bude váš mozog podvedome zaoberať tým, ako by sa dala úloha najlepšie dokončiť. Takto sa vám podarí úlohu vyriešiť efektívnejšie/kreatívnejšie ako by ste ju vyriešili, keby ste v ten spomínaný okamih pokračovali. 

3. Pri prezentácii nejakého produktu/myšlienky ponúknite ľuďom akúsi ukážku (teaser) toho, čo im chcete odprezentovať, ale neprezraďte im úplne celú pointu prezentácie. Napríklad: "V dnešnej prezentácii vám prezradím 3 spôsoby ako motivovať sám seba bez akéhokoľvek úsilia, ale najskôr..." alebo napr. "V tomto momente sa vám chystám prezradiť, ako zdvojnásobiť svoj osobný príjem bez akéhokoľvek úsilia z vašej strany..." Ľudia ostanú "namotaní", až kým nezistia, čo ste im nepovedali. 


(Zdroje: http://www.managetrainlearn.com/page/the-zeigarnik-effect
http://sv-sidonie.webnode.cz/news/efekt-zeigarnikove/
http://tracks.roojoom.com/u/shirly-ronen-harel,60/the-zeigarnik-effect-our-brain-nag-us-about-unfinished-work-2,5040#/trek?page=1)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára