Translate

nedeľa 26. októbra 2014

Fenomén Baader-Meinhof

Stalo sa vám už niekedy, že potom, ako ste sa dozvedeli nejakú novú informáciu, možno nejaké pre vás doteraz neznáme slovo alebo názov, ste na tento údaj akoby náhodou znovu a znovu opakovane natrafili? Možno ste si v tom okamihu povedali: "To je ale divné, minulý týždeň som počula to slovo prvýkrát a teraz ho počujem neustále z telky, v rádiu, od suseda..." V skutočnosti práve v takomto okamihu zažívate fenomén nazývaný Baader-Meinhof.
Dôvodom vzniku tohto zaujímavého fenoménu je postoj nášho mozgu voči vzorcom. Naše mozgy sú síce úžasné "stroje" na rozpoznávanie vzorcov, čo je na jednej strane výborná vlastnosť pre ľahšie učenie, ale na druhej strane to spôsobuje, že náš mozog prisudzuje prílišný význam aj všedným udalostiam. Vzhľadom k tomu, s koľkými slovami, menami a myšlienkami sa stretávame denne je prekvapivé, že sa stretneme s rovnakou informáciou viackrát v krátkom čase. Ak sa stane takáto vec, náš mozog pripíše tomu slovu alebo informácii väčšiu dôležitosť ako iným, pretože predpokladá, že tieto dve prípady tvoria začiatok série náhod. Na druhej strane si denne nevšimneme stovky, tisícky informácií, ktoré sa neopakujú, a tak im mozog nepripisuje žiadny význam, pretože nezodpovedajú žiadnemu vzorcu. Táto tendencia mozgu ignorovať neopakované informácie sa nazýva selektívna pozornosť.
Náhody sú v skutočnosti len dielom nášho vnímania. My, ľudia, máme tendenciu podceňovať pravdepodobnosť zhodných udalostí, takže sú naše očakávania v rozpore s realitou. Udalosti, ktoré sa nedejú náhodne, nezaujmú našu pozornosť s rovnakou intenzitou ako náhodné udalosti, pretože náhoda je vzorec a náš mozog nás podnecuje práve k úspešnej detekcii vzorcov. Práve preto im pripisuje prehnaný význam. 
Ale ak počujeme slovo alebo meno, ktoré sme deň predtým počuli prvýkrát, zdá sa nám to viac ako len obyčajná náhoda. To je spôsobené tým, že fenomén Baader-Meinhof umocňuje aktuálny efekt, kognitívne skreslenie, ktoré "nafúkne" význam nedávnych podnetov. To zvyšuje šancu na to, že sa naša pozornosť upriamí a znovu zachytí rovnakú informáciu aj v blízkej budúcnosti.
Dodnes nie je úplne jasné, prečo sa tento fenomén stal známym pod názvom Baader-Meinhof. Je pravdepodobné, že sa nejaký ľudia v minulosti dozvedeli o existencii historického nemeckého mesta partizánov, ktoré nieslo práve tento názov. Potom v krátkom čase počuli názov opakovane a nakoniec jav pomenovali po samotnom objekte, ktorý ho vyvolal.


(Zdroje: http://www.damninteresting.com/the-baader-meinhof-phenomenon/
http://unusual.info/2013/11/15/the-oddity-of-the-brain-the-baader-meinhoff-phenomen/)

2 komentáre:

  1. Studovala si psychologiu, alebo je to len Tvoje hobby?
    Biela Mačka

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ahoj, vlastne oboje, psychológiu (ešte stále) študujem, ale je to aj môj koníček :)

      Odstrániť