„Empatizovať znamená vidieť očami druhého človeka, počuť ušami druhého človeka a cítiť jeho srdcom.“ (Alfred Adler)
Empatia je schopnosť, ktorá človeku v rámci bezprostredného kontaktu pomocou
procesov komunikácie s druhým človekom umožňuje vžiť sa do jeho psychického
stavu, to zn. vnímať svet tak, ako ho vníma ten druhý, zakúsiť jeho city,
ambície, úspechy i neúspechy. Možno povedať, že empatia je
rezonancia jedného človeka na konkrétnu osobnosť iného človeka. Na základe
tejto rezonancie, takéhoto vžitia sa vie človek doslova vycítiť v inom
človeku tie jeho city, motívy, snaženia, ktoré ten druhý ani nemusí vyjadriť
priamo slovami a ktoré neraz ani bezprostredne nevyplývajú zo situácie medziľudských vzťahov.
Podstatou
empatie je komunikácia a teda výmena a kódovanie signálov. Na empatiu je potrebná bezprostredná komunikačná situácia, teda prejavy
druhého človeka musíme sledovať z bezprostrednej blízkosti všetkými
zmyslovými orgánmi, ktoré môžu mať úlohu v každodennej bezprostrednej
komunikácii. Vtedy sa rozvíja aj možnosť, že človek, ktorý vedome uplatňuje empatiu,
pomocou vlastnej komunikácie privedie toho druhého do takej situácie,
v ktorej sa stáva pre empatiu čoraz prístupnejším. Podnecuje ho teda
k oznamovaniu takých informácií, pomocou ktorých sa môžu jeho emocionálne
stavy a nálady empaticky ľahšie sprístupniť. Empatia sa však môže úspešne
rozvinúť aj pri nedostatočných komunikačných podmienkach.
Človek,
ktorý sa sústreďuje na empatiu a uplatňuje ju, dokáže túto schopnosť
rozvíjať a tento rozvoj sa dá vedeckými prostriedkami urýchliť a rozšíriť.
No na druhej strane, u ľudí s väčšími intelektuálnymi schopnosťami empatia
degeneruje oveľa pravdepodobnejšie ako v ľuďoch, ktorí nemajú
intelektuálne schopnosti vypestované až tak.
Schopnosť
empatie je v detstve prirodzene veľká, no od puberty sa stáva skrytou
a spravidla až do staroby postupne klesá. Rozdiely medzi empatickými
schopnosťami ľudí závisia aj od rozličných kultúr. Totiž v kultúre, kde
racionálne myslenie nemá takú dôležitú úlohu, sú pre rozvoj empatie lepšie
predpoklady.
Empatia prejavujúca sa v každodennom živote je vcelku viazaná na nejakú situáciu a jej optimálne úrovne majú prirodzené hranice. Ľudia sa neusilujú o väčšiu empatiu, akú si situácia vyžaduje, a ani si to navzájom veľmi neumožňujú.
Empatia prejavujúca sa v každodennom živote je vcelku viazaná na nejakú situáciu a jej optimálne úrovne majú prirodzené hranice. Ľudia sa neusilujú o väčšiu empatiu, akú si situácia vyžaduje, a ani si to navzájom veľmi neumožňujú.
„Schopnosť empatie
spravidla závisí od vývinovej úrovne osobnosti, od množstva zážitkov
a ľudských vplyvov. Z toho vyplýva, že nie je trvalou vlastnosťou
a v rozličných úsekoch života sa môže meniť. Nie je taká ako
schopnosti s biologickým základom alebo inteligencia, ktorá sa podľa
dnešných názorov počas života veľa nemení. Aj v tom- ktorom období života
sa môže prejaviť zmena v tom, že rozličné okolnosti môžu napomáhať
uplatneniu empatie alebo mu zabraňovať. Okolnosti pôsobia na aktuálny stav
osobnosti, a tým uľahčujú alebo sťažujú empatiu.
Medzi empatiou
a stavom, v ktorom sa človek cíti zamilovaný existuje paralela.
Skutočná empatia predpokladá, že človek chápe sám seba a vyzná sa vo
svojich pocitoch. Porozumieť druhým
ľuďom a dokázať sa do nich vcítiť dokáže človek len v takom rozsahu,
v akom má rozvinutú emočnú inteligenciu. Empatia je predpokladom lásky,
pretože keby sme sa do druhého
nevcítili, zostala by láska bez citu a to je samo o sebe
protirečenie.
(Zdroj: Buda,
B., Empatia: psychológia vcítenia a vžitia sa do druhého, 1996, Psychoprof, Nové Zámky, 2. vydanie, ISBN
80-967148-0-5, s. 338)
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára