Translate

sobota 23. januára 2016

20 vecí, ktoré moje 15 ročné ja nevedelo (2. časť)

Takže, drahí čitatelia, prichádzam s druhou časťou môjho siahodlhého zoznamu vecí naučených počas posledných rokov :) Ak ste ešte nečítali prvú časť článku, môžete tak urobiť tu :)


11. Nemožné neexistuje. Mnoho ľudí len pasívne prijíma to, čo im život ponúka (majú síce zlé zamestnanie, ale nenapadne im zmeniť ho, sťažujú sa, že dedina, v ktorej bývajú je na nič, no nemajú ani pomyslenie na to, aby sa odsťahovali...) a preto predpokladajú, že ich život bol predurčený k tomu, aby bol "obyčajný". Lenže život je plný príležitostí a ja som sa naučila, že práve v momente, keď sa mi zdá, že už neexistuje iná možnosť či iné východisko z danej situácie, musím popustiť fantázii uzdu a zasnívať sa, čo by som robila v rovnakej situácii, keby som mala schopnosť dosiahnuť hocičo na svete. Potom si zvyčajne uvedomím, že väčšine tých snov stojím v ceste len ja a to, že si o tom myslím, že to je nedosiahnuteľné. Pritom v skutočnosti nie je. Stačí len trochu odvahy a môžete dosiahnuť, či si len zmyslíte, takže snívajte!
12. Nikdy nie je neskoro na "prepáč". Niekedy sa nezdá, no ľudia si nesú so sebou nepríjemné pocity, konflikty, urážky či poníženie celé roky, ešte aj potom, ako osoba, ktorá tieto nepríjemné pocity spôsobila, zabudne na ten daný moment. Keď niekomu takto ublížime, môže to dlhodobo ovplyvniť to, ako vidí sám seba, ako sa následne správa, či čo si o sebe myslí. A pritom, priznajme si, väčšina urážok, ktoré utrúsime počas hádky v skutočnosti ani nebola myslená vážne. Ja sama som bola už v oboch pozíciách (tá, ktorá ublížila a tiež tá, ktorej bolo ublížené) a preto viem posúdiť, že na jednej strane dokáže blbá narážka alebo poznámka veľmi ublížiť, na druhej strane však neskutočne pomáha, keď sa ospravedlníte a priznáte, že ste to nemysleli vážne.
13. Sťažovanie sa ti nepomôže. Veľmi dlho som bola negatívne naladenou osôbkou, ktorá sa považovala za kopu nešťastia a stále na všetko sa sťažovala. Potom sa niečo zmenilo a uvedomila som si, že mi to sťažovanie v skutočnosti nikdy nepomohlo. Jediné, čo mi vždy pomohlo bolo to, že som sa vzchopila a danú situáciu zmenila. Verím, že sme strojcami svojho vlastného šťastia a života a pokiaľ nie sme v živote spokojní, tak sa nemôžeme spoliehať na to, že niekto príde a pomôže nám, ale musíme niečo pre zmenu sami urobiť. Sťažovaním sa dá dosiahnuť jedine to, že sa nám ľudia začnú vyhýbať, pretože kto by už len chcel byť v spoločnosti večne negatívne naladeného človeka?
14. To, čo cítime neovplyvníme, ale to, ako sa správame áno. Ľudia a situácie v nás vyvolávajú rôzne emócie, môže sa stať, že nám niekto pripadá strašne hlúpy a najradšej by sme mu to povedali do očí, prípadne nás niekto nahnevá a všetky inštinkty nás nútia jednu mu streliť. Je to úplne v poriadku, sme ľudia, bytosti, ktoré boli stvorené, aby prežívali aj negatívne emócie ako sú hnev, nenávisť, závisť atď. Ale od zvierat nás odlišuje práve to, že dokážeme ovládať svoje správanie a v kritickej situácii sa zachovať nie inštinktívne, ale správne. Práve to, ako sa v takej situácii zachováme hovorí o tom, aký sme ľudia, o našom charaktere.
15. Nenechaj prvotnému dojmu ovplyvniť výber ľudí vo svojom okolí. Áno, stalo sa mi to. Veľakrát. Neviem, či sa to stáva len mne, alebo sa v tom nájdete aj vy, ale ak mi niekto nie je na prvýkrát sympatický, či na mňa nezapôsobí tým správnym dojmom, nemám potrebu venovať takejto osobe viac pozornosti. Automaticky ho mám v hlave v priečinku "nezaujímavý/á". Pritom sa mi už viackrát stalo aj to, že som bola situáciou "donútená" venovať sa takejto osobe viac a nakoniec som si ju veľmi obľúbila a zmenila na ňu názor. Je to vec, na ktorej sa stále snažím pracovať, no chcela by som apelovať aj na vás, aby ste ľudí nezaškatuľkovali len na základe toho, ako na vás pôsobia na prvýkrát. Venujte tej osobe trochu svojho času a možno sa z vás stanú BFF, nikdy neviete :) No a keď nie, proste sa ide ďalej.
16. Ver na karmu! Poviem vám jeden veľmi dobrý dôvod, prečo veriť na karmu, aj keď veríte na iné veci a nie práve na silu vesmíru. Placebo! Základná filozofia karmy spočíva v tom, že všetko dobré aj zlé sa nám časom vráti, aj keď nie v rovnakej forme, v akej sme to vykonali. Ak sa budete riadiť týmto pravidlom a snažiť sa konať čo najviac dobra v mene karmy, nevedome si budete všímať viac dobrých vecí, (namiesto tých zlých), ktoré sa vám budú potom diať, pretože budete očakávať,že bude vaše dobré konanie odplatené. Stane sa z vás tak pozitívnejší a lepší človek, pretože vaša viera v karmu vám nedovolí robiť iným zle :)  
17. Hovor o tom, čo cítiš. Mnohí z nás  nie sú zvyknutí vyjadrovať svoje pocity, alebo to ani nevedia, pretože to doma u rodičov nikdy nevideli. Pritom práve neschopnosť vyjadriť to, čo cítime môže spôsobiť veľa konfliktov a nedorozumení vo vzťahoch. Počas posledných rokov som sa naučila, aké dôležité je rozmýšľať o svojich emóciách, zistiť, čo ich v nás vyvoláva, vedieť ich správne pomenovať a následne vyjadriť. Dá sa to, len to chce trochu tréningu :)
18. Vyhýbaj sa "zlým" ľuďom. Presne tak. Každý z nás má možnosť vybrať si, akí ľudia ho budú počas života obklopovať. Treba si uvedomiť, že nás ľudia dokážu veľmi ovplyvniť, dokážu nás povzbudiť, inšpirovať, rozveseliť, ale aj demotivovať, odsať našu energiu či nás znechutiť. Ľudia vo vašom okolí ovplyvňujú kvalitu vášho života, a preto by ste si mali voliť ľudí, ktorí vám vyhovujú a nie zo súcitu udržiavať kontakt aj s ľuďmi, po stretnutí s ktorými musíte ich spoločnosť ešte pol dňa predýchavať.
19. Riskuj. Ja som veľmi nerozhodná osoba. V minulosti som premárnila strašné kvantá času vypisovaním si zoznamov pre a proti. V súčastnosti, keď sa neviem rozhodnúť či niečo spraviť alebo nie, je jediná vec, ktorú spravím, že si premyslím, aké následky majú moje možnosti. Pokiaľ nie sú nezvrátiteľné, tak idem do toho. Niekedy treba skočiť do vecí strmhlav, bez rozmýšľania. Prinajhoršom sa niečo nové naučíte a už to viac nespravíte :)
20. Mysli kriticky. Nikto z nás nevie všetko o všetkom, čo je v poriadku. Napriek tomu by sme mali namiesto nekritického prijímania rôznych informácií a faktov od iných o týchto veciach aj trochu rozmýšľať, prípadne si k tomu  niečo dohľadať a až na základe viacerých informácií a zdrojov si robiť na danú vec názor.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára